مقایسه ویژگی های بوت استرپ و جی کوئری

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
بوت استرپ Bootstrap یک فریم ورک متن باز است که برای طراحی فرانت اند وب سایت ها و برنامه های وب استفاده می شود و از HTML ، CSS و JavaScript استفاده می نماید. می توان ادعا کرد که فریم ورک بوت اسرتپ برای توسعه فرانت اند تلفن همراه واقعاً حرفه ای است و از طرفی دیگر برای توسعه وب سایت ها نیز می تواند موجب سهولت و راحتی شود.
جی کوئری jQuery یک کتابخانه جاوا اسکریپت است که به منظور ساده سازی اسکریپت HTML از سمت کاربر طراحی شده است. جی کوئری یک کتابخانه سریع و مختصر است که توسط جان ریزگ در سال ۲۰۰۶ ساخته شده است.
در این مقاله به مقایسه ویژگی های بوت استرپ و جی کوئری می پردازیم.

مقایسه ویژگی های بوت استرپ و جی کوئری

بوت استرپ دومین پروژه درخشان در گیت هاب است و شامل طراحی است که مبتنی بر HTML و CSS باشد و برای اجزای مختلف رابط مانند دکمه ها ، ناوبری ، فرم ها و غیره استفاده می شود. بوت استرپ به عنوان یک محصول منبع باز در آگوست ۲۰۱۱ در گیت هاب منتشر شد.
بوت استرپ توسط مارک اتو و جیکوب تورنتون در توییتر توسعه داده شد است. دلایل مختلفی برای استفاده از بوت استرپ وجود دارد. بوت استرپ شامل اولین استایل های موبایل است و هر کسی که با HTML و CSS آشنایی داشته باشد می تواند با بوت استرپ هم کار کند.

جی کوئری اما فرآیند اسکریپت فرانت اند را ساده می نماید. جی کوئری در حقیقت اجرای رویداد ها، انیمیشن و غیره را ساده می کند و به دسترسی به آژاکس برای توسعه سریع برنامه کمک می کند.
مجموعه ویژگی های جی کوئری شامل انتخاب عناصر DOM ، پیمایش و دستکاری که توسط موتور انتخاب کننده فعال شده است، یک سبک برنامه نویسی ایجاد کرده و الگوریتم ها و ساختارهای داده مربوط به DOM را با هم ترکیب کرده است.
کتابخانه جی کوئری از یک روش مدولار پیروی می کند که امکان ایجاد صفحات وب پویا و در نتیجه برنامه های وب را فراهم می آورد.

مقایسه کلی

در ادامه مقایسه ویژگی های بوت استرپ و جی کوئری جدولی را ارئه کرده ایم که می تواند در شناخت عمده ترین تفاوت های این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیBootstrapjQuery UI
توسعهایجاد شده توسط توییترتوسط گروه پروژه jQuery ساخته شده است
عملکردروی طراحی و ظاهر تمرکز می کند.توابع از پیش نوشته شده را برای بهبود کارایی فراهم می کند.
هدفعمدتا یک فریم ورک CSS است.استفاده از JavaScript را آسانتر می نماید.
میزان استقبالبوت استرپ هنوز هم در بازار از جی کوئری عقب تر است.جی کوئری در عرصه وب و طراحی سایت ها پیشرو است.
سفارشی سازیبا غلبه بر CSS پیش فرض می توان به روش های مختلفی آن را سفارشی سازی کرد.توابع موجود را می توان برای ارائه قابلیت های جدید نادیده گرفت.
گرایشبسیار به سمت ریسپانسیو بودن گرایش دارد.میزان ریسپانسیو بودن جی کوئری کمتر از بوت استرپ است.
نوشته شده درنوشته شده با استفاده از HTML، CSS، JavaScript، Less، Sassنوشته شده با استفاده از JavaScript

کلام آخر

بوت استرپ یک کتابخانه بزرگ CSS است در حالی که jQuery بیشتر بر روی کارکردهایی متمرکز است که یک شکل مختصر از توابع JavaScript را ارائه می دهد. البته جی کوئری نسبت به بوت استرپ پایداری بیشتری دارد اما هر دو در ویژگی ریسپانسیو بودن قوی نسبتاً قوی عمل کرده اند و با تغییرات مداومی که روی آن ها صورت می پذیرد خیلی زود جای سهم بزرگی از دنیای وب را در اختیار خواهند گرفت.

امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید