مقایسه ویژگی های Ubuntu و Fedora

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
Ubuntu یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که برای رایانه ها، تلفن های هوشمند و سرورهای شبکه ایجاد شده است. این سیستم توسط یک سازمان مستقر در انگلستان به نام Canonical Ltd. ساخته شده است. کلیه اصولی که برای توسعه نرم افزار Ubuntu استفاده می شود مبتنی بر اصول توسعه نرم افزار منبع باز است. Fedora اما یک توزیع لینوکس است که توسط پروژه فدورا با حمایت Red Hat ساخته شده است. Fedora شامل نرم افزاری است که تحت چندین مجوز آزاد و منبع آزاد است. Fedora منبع بالادست توزیع اقتصادی Red Hat Enterprise Linux محسوب می شود.
در این مقاله قرار است به سراغ مقایسه ویژگی های Ubuntu و Fedora برویم.

مقایسه ویژگی های Ubuntu و Fedora

بیایید پیش از مقایسه ویژگی های Ubuntu و Fedora مختصری راجع به هر دو بیشتر بدانیم.

Ubuntu چیست؟

همان طور که اشاره شد Ubuntu یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که برای رایانه ها، تلفن های هوشمند و سرورهای شبکه به کار می رود. Ubuntu در سه نسخه رسمی عرضه می شود:

  • Ubuntu Desktop برای رایانه های شخصی
  • Ubuntu Server برای سرور ها و سرویس های ابری
  • Ubuntu Core برای برای دستگاههای اینترنتی و ربات ها.

از ویژگی های قابل توجه Ubuntu می توان به موارد زیر اشاره کرد: نسخه دسکتاپ Ubuntu از نرم افزارهای عادی ویندوز مانند Firefox ، Chrome ، VLC و غیره پشتیبانی می کند و علاوه بر این پشتیبانی لازم را نیز از مجموعه Office به نام LibreOffice را نیز به همراه دارد.
Ubuntu دارای یک نرم افزار ایمیل داخلی به نام Thunderbird است که دسترسی به ایمیل هایی مانند Exchange ، Gmail ، Hotmail و غیره را در اختیار کاربر قرار می دهد.

FEDORA چیست؟

چهار نسخه برای ۲۱ FEDORA وجود دارد:

  • Workstation ایستگاه کاری
  • focused on the personal computer تمرکز  بر کامپیوترهای شخصی
  • Server for servers سرور به سرور
  • Atomic focused on cloud computing تمرکز اتمی و ریز با محوریت رایانش ابری.

ار فوریه ۲۱ FEDORA با بیش از  ۱٫۲ میلیون کاربر ارزیابی شده است که از جمله آن می توان به لینوس توروالدز  خالق هسته لینوکس اشاره کرد.

Fedora برای تمرکز روی نوآوری و ادغام جدیدترین فناوری هایی که از ابتدای کار و همکاری نزدیک با جوامع بالادست لینوکس شروع به کار کرده است، شهرت دارد.
زمینه پیش فرض دسک تاپ در Fedora GNOME است و رابط کاربری پیش فرض GNOME Shell است. محیط های مختلف رومیزی از جمله KDE Plasma ، Xfce ، LXDE ، MATE و Cinnamon در دسترس هستند و قابل نصب می باشند. در اکتبر سال ۲۰۱۸ ، Red Hat اعلام کرد که KDE Plasma دیگر در به روزرسانی های بعدی Red Hat Enterprise Linux و Fedora پشتیبانی نمی کند.

مقایسه کلی

در ادامه مقایسه ویژگی های Ubuntu و Fedora جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های کلی میان این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسی  UbuntuFedora
تعریفاوبونتو یک سیستم عامل منبع باز (OS) است که مبتنی بر توزیع Debian GNU / Linux است و تمام مشخصات یک سیستم عامل یونیکس را با یک رابط کاربری گرافیکی اضافه شده در اختیارتان قرار می دهد.
اوبونتو در اصل برای استفاده در رایانه های شخصی طراحی شده است ، اگرچه نسخه سرور آن نیز وجود دارد.
Fedora یک سیستم عامل منبع باز است که بر روی ساختار هسته سیستم عامل لینوکس ایجاد شده و توسط گروهی از توسعه دهندگان و همکاران تحت پروژه Fedora ایجاد شده است. Fedora رایگان است برای استفاده ، سفارشی کردن توزیع. سیستم عامل با استفاده از نرم افزارهای بسته بندی شده و برنامه های کاربردی برای ارائه توانایی ها و کارکردهای پیشرفته ارائه می شود.
مدیر پکیجdpkg ، DEB ، بسته‌های Click ، ​​Snapمدیر پکیج RPM ، YUM ، DNF ، Flatpak
توزیع بر اساسDebianRedHat, RHEL
برنامه های محبوبMozilla Firefox, Mozilla Thunderbird, Rhythmbox, Evolution, LibreOffice, Nautilus
(file manager)
Mozilla Firefox, Rhythmbox, Evolution, LibreOffice, Nautilus
(file manager)
توسعه و پشتیبانی توسطCanonical Ltd.RedHat ، IBM و مشارکت کنندگان
نرم افزار مورد استفادهمبتنی بر دبیان (از پرونده های .deb و apt-get استفاده می کند) ، گاهی اوقات سازگار با GPL نیستمبتنی بر RedHat (از فایلهای Flatpak ، RPM و yumاستفاده می کند)

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های Ubuntu و Fedora پرداختیم. به طور کلی Ubuntu و Fedora هر دو برای توزیع های دسکتاپ مناسب هستند اما به هرحال محیط متفاوتی دارند و Ubuntu از خانواده Debian است و توسعه یافته توسط Canonical محسوب می شود اما Fedora متعلق به Redhat است ، و گزینه خوبی برای توسعه دهندگان و سرپرستان کار با سیستم های Redhat می باشد.

به اشتراک بگذارید