مقایسه ویژگی های Selenium و QTP

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
Selenium یک نرم افزار / ابزار منبع باز آزاد است که برای تست خودکار برنامه های وب با استفاده از مرورگرهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. Selenium شبیه به QTP است اما عمدتاً در خودکارسازی برنامه های وب و جهت اهداف آزمایش استفاده می شود. البته QTP محدود به این نیست که بتوان وظایف مدیریت وب را با استفاده از آن خودکار سازی کرد. QTP یک تست سریع حرفه ای است که یک ابزار تست عملکردی اتوماسیون برای انجام تست های خودکار ارائه می دهد.
در این مقاله به بررسی مقایسه ویژگی های Selenium و QTP می پردازیم.

مقایسه ویژگی های Selenium و QTP

بیایید پیش از مقایسه ویژگی های Selenium و QTP با هر یک از این دو مختصراً آشنا شویم.

Selenium چیست؟

Selenium یک ابزار خودکار منبع باز برای آزمایش است که چهار جزء اساسی به شرح زیر دارد.

  •  Selenium Integrated Development Environment یا IDE
  • Selenium Remote Control یا RC
  • Web Driver
  • Selenium Grid

Selenium توسط جیسون هاگنز در سال ۲۰۰۴ ایجاد شد و منبع باز بودن آن و عدم نیاز به هیچ گونه مجوزی در هنگام استفاد مهم ترین مزیت آن است.

QTP چیست؟

QTP یک تست سریع حرفه ای است که یک ابزار تست عملکردی اتوماسیون محسوب می شود. با QTP می توان اقدامات کاربر ، ویندوز و برنامه های کامپیوتری مبتنی بر وب را به صورت خودکار انجام داد و اقدامات مشابه را برای کاربران مختلف آزمایش نمود. QTP دارای مجوز است و استفاده از آن تنها در ۶۰ روز اول به صورت رایگان خواهد بود و پس از آن باید آن را خریداری نمود. با استفاده از QTP می توان برنامه های مبتنی بر وب و دسک تاپ را تست کرد و امکان ضبط و پخش را نیز فراهم نمود. QTP مبتنی بر زبان برنامه نویسی VB است. هم کاربران فنی و هم غیر فنی می توانند از QTP استفاده نمایند.

مقایسه کلی

در ادامه مقایسه ویژگی های Selenium و QTP جدولی را ارئه کرده ایم که می تواند در شناخت عمده ترین تفاوت های این دو مفید باشد.

تفاوت های اساسیSeleniumQTP
مجوزSelenium منبع آزاد است بنابراین هزینه تعمیر و نگهداری و هزینه تست آن کمتر خواهد بود.QTP محصولی تجاری است که دارای ۶۰ روز آزمایش رایگان است و بعد کاربر باید محصول را خریداری کند. بنابرین تست و آزمایش آن ممکن است هزینه بر باشد.
فن آوری های AUTSelenium از HTML 5 و web2.0 پشتیبانی می کندQTP از visual basic، HTML 5، web 2.0، Active، SAP، QT و غیره پشتیبانی می کند.
سیستم عاملSelenium از ویندوز ویستا ، ویندوز XP ، ویندوز ۷ ، ویندوز ۸ ، ویندوز ۱۰ ، لینوکس ، Mac OS و غیره پشتیبانی می کندQTP از ویندوز ویستا ، ویندوز XP ، ویندوز ۷ ، ویندوز ۸ ، MAC ، UNIX پشتیبانی می نماید.
زبان برنامه نویسیدر Selenium می توان تست هایی را به زبان های مختلف برنامه نویسی مانند Python ، Java ، C# ، Ruby ، ​​Perl ، PHP ، .net و غیره توسعه دهیم.در QTP ، ما می توان فقط با استفاده از یک زبان ، یعنی VB Scriptting ، تست هایی را توسعه داد.
سازگاری مرورگرSelenium با ۹ نوع مرورگر مختلف سازگار است که عبارتند از chrome ، IE 11 ، Firefox ، Safari ، Android ، Opera ، HtmlUnit ، Phantom JS و غیره.QTP تنها با ۴ مرورگر chrome ، IE 11 ، Firefox و Safari سازگار است.
اجرای ابریدر Selenium می توان چندین تست همزمان را با هم در هر دستگاه اجرا کرد Selenium به تنظیم و نگهداری متوسط ​​نیاز دارد و البته لینوکس VM ارزان برای آن است.در QTP ، ما فقط می توانیم تست را همزمان با یک دستگاه واحد انجام دهیم که این هزینه راه اندازی و زمان نگهداری بیشتری دارد. و هزینه های ویندوز نسبتاً زیاد است.
مدیریت آزموندر Selenium کارایی لازم برای ردیابی تست ها و تهیه گزارش وجود ندارد و باید با استفاده از آزمایش جداگانه فریم ورک ها، ردیابی را انجام دهیم.در QTP ما  TD/QC را داریم که می توان عمل یکپارچه سازی را با کمک آن انجام داد و گزارش ها را به کمک آن ها تهیه نمود.
محیط / محیط کاردر Selenium طیف گسترده ای از IDE مانند Eclipse ، Netbeans ، Visual Studio و غیره را برای توسعه آزمایش داریم.در QTP ، ما هیچ ارتباطی با IDE های QTP نداریم و برای آزمایش نیاز به یک محیط جداگانه داریم.
پشتیبانی برنامهدر Selenium فقط می توان برنامه های کاربردی مبتنی بر وب را آزمایش کرد. در QTP می توان برنامه های دسک تاپ و برنامه های مبتنی بر وب را آزمایش کرد.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های Selenium و QTP پرداختیم. امیدوارم که این مقاله درک بهتری از تفاوت های  Selenium و QTP ارائه کرده باشد.
در یک کلام می توان گفت اگرچه QTP ممکن است از قابلیت های بیشتری برخوردار باشد اما Selenium در هزینه ، انعطاف پذیری و آزمایش هم زمان گوی برتری را ربوده است.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید