آشنایی با تفاوت های جاوا و جاوا اسکریپت

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
جاوا Java یک زبان OOP (برنامه نویسی شی گرا) است که در سال ۱۹۹۵ روی کار آمد.
برنامه ها یا برنامه های توسعه یافته در جاوا در JVM (ماشین مجازی جاوا) اجرا خواهند شد که با استفاده از آن می توان همان برنامه را روی چندین سیستم عامل و سیستم/دستگاه اجرا کرد.
جاوا اسکریپت JavaScript یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که به شما امکان می دهد صفحات HTML پویا ایجاد کند و این صفحات HTML دارای واکنش متقابل در صفحات وب هستند.
در این مقاله قرار است به سراغ آشنایی با تفاوت های جاوا و جاوا اسکریپت برویم.

آشنایی با تفاوت های جاوا و جاوا اسکریپت

در ادامه جدولی را ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های جاوا و جاوا اسکریپت مفید باشد.

مقایسه کلی

تفاوت های اساسیJavaJavaScript
OOPSجاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که از اشیاء (object) برای انجام هرگونه عمل بر اساس روابط بین آن ها استفاده می کند.جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که از اشیاء مشابه Java استفاده می کند.
بستر های نرم افزاری برای اجرابرنامه ها و برنامه های جاوا در JVM (ماشین مجازی جاوا) اجرا می شوند که نیاز به نصب JDK و JRE روی یک سیستم دارند.برنامه های جاوا اسکریپت بر روی یک مرورگر وب اجرا می شوند و نیازی به راه اندازی اولیه نیست.
برنامه های موبایلبرنامه های قدیمی موبایل اکثراً در جاوا نوشته شده اند و سیستم عامل های تلفن هوشمند مانند Symbian و Android نیز از جاوا پشتیبانی می کنند.با استفاده از جاوا اسکریپت می توانیم برنامه های کاربردی موبایل را توسعه دهیم اما محدودیت های کمی وجود دارد زیرا نیاز به استفاده از ابزارهای third-party مانند phone gap داریم تا آن را به کد بومی تبدیل کنیم تا سیستم عامل تلفن همراه قادر به اجرای آن باشد.
سهولت در یادگیریجاوا دارای اسناد گسترده، منابع آنلاین، تالارهای آنلاین و اجتماعاتی است که از طریق آن می توانید به راحتی آن را یاد گرفت.جاوا اسکریپت همچنین دارای اسناد گسترده، منابع آنلاین، تالارهای گفتگوی آنلاین و جامعه وسیع برنامه نویسی است که به وسیله آن ها می توان آن را به راحتی یاد گرفت.
کامپایلبرنامه های جاوا به عنوان یک زبان برنامه نویسی کامپایل و تفسیر می شوند.جاوا اسکریپت به عنوان زبان نوشتاری که یک کد متنی ساده است تفسیر می شود.
پشتیبانیجاوا توسط بسیاری از سیستم عامل ها پشتیبانی می شودجاوا اسکریپت توسط بیشتر مرورگرهای وب که با سیستم عامل های مختلف همراه هستند پشتیبانی می شود و توسعه دهندگان می توانند مستقیماً اسکریپت هایی را با استفاده از جاوا اسکریپت ایجاد کنند.
سینتکسسینتکس جاوا شبیه به زبان برنامه نویسی C و ++C است. برنامه جاوا در کلاس ها و اشیاء هستند.سینتکس جاوا اسکریپت شبیه به زبان C است ، اما قراردادهای نامگذاری مشابه زبان برنامه نویسی جاوا هستند.
محدوده
scoping
جاوا تقریباً در همه جا موجود است و یک زبان برنامه نویسی مستقل است که می تواند بر روی سیستم عامل های مختلف اجرا شود.
جاوا از scoping مبتنی بر بلاک استفاده می کند.
جاوا اسکریپت بیشتر در مرورگرهای وب استفاده می شود و در آن از HTML و CSS استفاده می کند.
جاوا اسکریپت از scoping مبتنی بر عملکرد استفاده می کند زیرا در عملکرد می توان به متغیر دسترسی داشت.

کلام آخر

در این مقاله به آشنایی با تفاوت های جاوا و جاوا اسکریپت پرداختیم و امیدوارم این مقاله دید روشنی از تفاوت های این دو ارائه کرده باشد.
دانستن جاوا و جاوا اسکریپت از آن جهت خوب است که خیلی از برنامه ها در سطح وب و تلفن همراه با کمک آنها ساخته می شود.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید