مقایسه ویژگی های وردپرس با دروپال

سلام به همه پی وی لرنی های عزیز!
وردپرس WordPress یک نرم افزار سایت ساز منبع باز است که از آن به عنوان نرم افزار بلاگ و سیستم مدیریت محتوا نیز یاد می شود. از وردپرس برای تبادل اطلاعات از طریق درگاه ها و برای نوشتن وبلاگ استفاده می شود.  وردپرس توسط بنیاد WordPress ایجاد شده و توسعه یافته است و بنیان گذاران اصلی آن مت مولنویگ و مایک اسمال هستند. اولین نسخه وردپرس در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. وردپرس به زبان PHP نوشته شده است و MySQL نیز برای توسعه وردپرس مورد استفاده قرار می گیرد. دروپال Drupal یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز است و به عنوان یک فریم ورک جامع مدیریت محتوا شناخته می شود؛ دروپال توسط دری بایتریت توسعه یافته و ایجاد شده است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ به بازار عرضه شد. دروپال از سیستم عامل Unix-like و و ویندوز پشتیبانی می کند. دروپال در PHP نوشته شده است.
در این مقاله می خواهیم به مقایسه ویژگی های وردپرس با دروپال بپردازیم.

مقایسه ویژگی های وردپرس با دروپال

بیایید پیش از آن که به سراغ مقایسه ویژگی های وردپرس با دروپال برویم؛ مختصری راجع به هر دو بیشتر بدانیم.

مقایسه ویژگی های وردپرس با دروپال

مقایسه ویژگی های وردپرس با دروپال

ودرپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان است که به راحتی می توانید از آن برای ایجاد وبلاگ و یا وبسایت های جمع و جور استفاده کنید. معماری وردپرس مبتنی بر یک الگوی طراحی نرم افزاری است که با عنوان Front Controller نامگذاری شده است. در صورت درخواست کاربر یا حوادثی که در وب سایت رخ داده است، این امر به پیمایش صفحات وب با توجه به درخواست کاربر کمک می کند. وردپرس از سیستم عامل های مانند یونیکس و ویندوز پشتیبانی می نماید.
وردپرس دارای امکاناتی مانند پوسته ها و افزونه ها است. پوسته ها را می توان مطابق نیاز کاربر یا فرد در وردپرس تنظیم کرد و ظاهری متفاوت برای وبسایت ایجاد نمود. افزونه های وردپرس نیز کمک می کنند تا ویژگی های و قابلیت های جدیدی را به وبسایت خود اضافه نمایید.

مقایسه ویژگی های وردپرس با دروپال

مقایسه ویژگی های وردپرس با دروپال

دروپال چیست؟

دروپال نیز همانند وردپرس یکی از سیتم های مدیریت محتوا است. دروپال از اصطلاح “Core” استفاده می کند که قابلیت گسترش گسترده ای از ویژگی ها و عملکردها را دارد. دروپال مبتنی بر ماژول های هسته، تم های اصلی، اطلاع رسانی خودکار به روزرسان ، انتزاع پایگاه های داده و غیره است. ماژول اصلی ویژگی های مختلفی از قبیل جستجوی پیشرفته، کتاب ها، وبلاگ ها، کامنت ها، سیستم منو چند سطحی، پشتیبانی از چند سایت، ایجاد محتوای چند کاربر ، امنیت و بروزرسانی جدید، ابزارهای گردش کار، پروفایل های کاربر، دسترسی به استاتیک و ورود به سیستم را ارائه می دهد. تم های Core ظاهر و رنگ و بوی متفاوتی به وب سایت ها و وبلاگ ها ارائه می دهد.
معماری دروپال مبتنی بر یک الگوی معماری نرم افزاری است که به عنوان Presentation Abstraction Control (PAC) شناخته می شود و PAC از کنترلر نمای مدل پیروی می کند. دروپال عمدتاً به عنوان سیستم مدیریت محتوای انعطاف پذیر و غنی به کار گرفته می شود. این سیستم مدیریت محتوا، API های امنی را ارائه می دهد و سئو پسند می باشد.

مقایسه ویژگی های وردپرس با دروپال

مقایسه ویژگی های وردپرس با دروپال

آشنایی با تفاوت های وردپرس و دروپال

در ادامه مقایسه ویژگی های وردپرس با دروپال جدولی ارائه کرده ایم که می تواند در شناخت تفاوت های عمده میان این دو سیستم مدیریت محتوا مفید باشد.

تفاوت های اساسیWordPressDrupal
معماریوردپرس دارای معماری front controller است.دروپال دارای معماری Presentation abstraction Control است.
برنامه نویسی شده درWordPress به زبان PHP و براساس MySQL نیز نوشته شده است.دروپال با استفاده از چارچوب سمفونیک PHP در PHP نوشته شده است
چند زبانگیوردپرس Multi-languages نیست.دروپال Multi-languages است.
پیچیدگیوردپرس ساده استدروپال نسبت به وردپرس پیچیده است.
برنامه های کاربردیوردپرس برای وب سایت های کوچک یا برنامه های کاربردی استفاده شده است.دروپال برای وب سایتهای مبتنی بر محتوای بزرگ ایده آل تر است.
سفارشی سازیتم و پلاگین های وردپرس از قابلیت سفارشی سازی بهتری برخوردارند.دروپال ویژگی های کمتری را برای سفارشی سازی ارائه می دهد.
رابط کاربریرابط کاربری وردپرس کاربر پسند تر است.رابط کاربری دروپال نسبت به وردپرس کمتر کاربر پسند است.
وبسایتWordPress.orgDrupal.org

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه ویژگی های وردپرس با دروپال پرداختیم. هر دو این سیستم مدیریت محتوا برای توسعه وب سایت ها و وبلاگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. از لحاظ محبوبیت وردپرس در میان توسعه دهندگان و وبمستر ها از اقبال بیشتری برخوردار است زیرا یادگیری و کار با آن آسان تر است. در عین حال با این که کار با دروپال به اندازه وردپرس ساده نیست اما امنیت بالای این سیستم بیش از همه مورد پسند است.
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشد.
با پی وی لرن همراه باشید.

به اشتراک بگذارید