تاریخچه شبکه های اجتماعی

مقدمه

با عرض  سلام خدمت همه ی کاربران سایت پی وی لرن  . در این پست قصد داریم به بررسی تاریخچه شبکه های اجتماعی و چگونگی ایجاد شبکه های اجتماعی،

بررسی مختصر چند شبکه اجتماعی معتبر در اینترنت  می پردازیم .  یک نقطه کانونی برای تعامل اجتماعی بشر در سرار جهان است. شبکه ها اجتماعی به عنوان یک برنامه ی رابط  برای این تعامل اجتماعی نقش مهمی را ایفا می کنند.  شبکه کامپیوتری ابتدا در دوران بیداری «بیتلز» به عنوان یک سیستم فرماندهی و کنترل نظامی محور بود. اما همان طور که آن را فراتر از تنها چندین مرکز و گره اختصاص داده شده بود، این ایده که کامپیوترهای متصل نیز ممکن است یک انجمن عالی برای بحث در مورد موضوعات مشترک مورد علاقه، و شاید حتی در دیدار و یا تجدید آشنایی با دیگر انسان ها باشد. در دهه ۱۹۷۰، این روند به طور جدی آغاز شد.

Social-Networking-Sites - اولین شبکه های اجتماعی

Social-Networking-Sites – اولین شبکه های اجتماعی

تاریخچه شبکه های اجتماعی

استارت اولیه شبکه های اجتماعی ابتدا با  BBS آغاز شد . برای سیستم Bulletin Board، این مکان های ملاقات آنلاین به طور موثر به طور مستقل ساخته شده بود .

History-of-Social-Networks - تاریخچه شبکه های اجتماعی

History-of-Social-Networks – تاریخچه شبکه های اجتماعی

آهنگ های کد  که اجازه می دهد کاربران برای برقراری ارتباط با یک سیستم مرکزی که در آن آنها می توانند فایل ها و یا بازی (بارها از جمله نرم افزار های جاسوسی) و ارسال پیام به کاربران دیگر استفاده کنند . BBS ها از طريق مودم از طريق خطوط تلفني اغلب توسط افراد علاقمند به اجرا در آمدند . که جنبه هاي اجتماعي و خصوصيات

ويژه پروژه هاي خود را به دقت پرورش می دادند . که اغلب در آن روزهاي اوليه کامپيوترها مرتبط با فناوري بود. علاوه بر این، نرخ های تلفنی از راه دور معمولا برای خارج از شهر استفاده می شد .  بسیاری از مجلات بولتن تنها امور محلی بودند . که به نوبه خود منجر به اجتماعات شخصی در محل شد . و به همین ترتیب، به طور ناگهانی ضد اجتماعی اجتماعی شد .

اگر چه تکنولوژی آن زمان ، انعطاف پذیری این سیستم ها  را  برای کاربران محدود می کرد، اما  این سیستم مبادلات داده های متنی را  در سرعت های بسیار  کند اینترنت آن زمان مرتفع می کرد . BBS ها در طول دهه ۸۰ و در دهه ۹۰ ادامه یافت. هنگامی که اینترنت  به سرعت رو به گسترش بود . در واقع، برخی از خدمات مانند فیدونت تام جینینگز تعداد زیادی از BBS ها را به شبکه های کامپیوتری سراسر جهان متصل می کردند . که توانستند از انقلاب اینترنت بهره ی زیادی ببرند.

اما همچنین راه های دیگر برای تعامل اجتماعی مدت ها قبل از اینکه اینترنت به در جهان گسترش یابد ، وجود داشت . یکی از این گزینه CompuServe بود، خدماتی که در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یک راهکار ارتباطی رایانه ای برای رایانه های بزرگ تجاری آغاز شد،و در اواخر سال ۱۹۸۰ گسترش یافت.

CompuServe به اعضا اجازه می دهد تا فایل ها را به اشتراک بگذارند و به اخبار و حوادث  روز دسترسی یابند. و یک تعامل واقعی ارائه می داد.  در این سیستم  شما می توانید یک پیام از طریق یک تکنولوژی جدید به نام “ایمیل”  ارسال کنید .( ایمیل در آن زمان یک مفهوم تاز  بود، هرچند دسترسی عمومی به آن بسیار گسترده بود). شما همچنین می توانید به هزاران نفر در بحث های بحث و گفتگو  CompuServe  بپیوندید .و تقریبا هر موضوع مهم روز را داشته باشید. این انجمن ها به شدت محبوب بودند و راه را برای شبکه های اجتماعی  مدرن که امروز می شناسیم، تسریع کرده است.

اما اگر یک پیشرو واقعی برای سایتهای شبکه اجتماعی امروز وجود داشته باشد، احتمالا تحت چارچوب (AOL America Online) ایجاد شد. به طرق مختلف و برای بسیاری از مردم، AOL قبل از پیشرفت بزرگ اینترنت ، خود یک اینترنت بود و جوامع ایجاد شده توسط آن (با «نمایه های عضو» قابل جستجو که کاربران آن اطلاعات مربوط به خودشان را لیست کرده بودند)، احتمالا جذاب ترین سرویس بود.

با این حال، سیستم AOL پیشرفت  اینترنت واقعی را متوقف نمی کرد . و تا اواسط دهه ۱۹۹۰، آن را به طور کامل محو کرد. یاهو ابتدا فروشگاه را راه اندازی کرد، آمازون تازه فروش کتاب ها را آغاز کرده بود، و رقابت برای گرفتن کامپیوتر در هر خانوار بود. و، تا سال ۱۹۹۵، سایت که شاید اولین بار برای تعریف مدرن شبکه های اجتماعی بود، متولد شد.

تولد شبکه های اجتماعی

اولین شبکه اجتماعی

ابتدا Classmates.com تقریبا ثابت کرد . که ایده پیوستن مجازی خوب است . در این شبکه کاربران تازه وارد نمی توانند پروفایل ایجاد کنند، اما آنها میتوانند کالاهای قدیمی را به اشتراک گذاشته و یا کالجهای مدرسه را ایجاد کنند . تقریبا یک انقلاب  بود . و حتی امروزه سرویس دارای حدود ۵۷ میلیون حساب کاربری ثبت شده است.

SixDegrees

این سایت در سال ۱۹۹۷ به وجود آمد و یکی از اولین ها بود . که  به کاربران اجازه می داد .  پروفایل های خود را ایجاد کنند . دوستانشان را دعوت کنند . سازماندهی گروه ها و مرور پروفایل های کاربر دیگر. بنیانگذاران آن را شش درجه زاویه سخت را با تشویق اعضای به آوردن مردم بیشتر در برابر. متأسفانه این «تشویق» در نهایت برای بسیاری بسیار پررنگ شد . و سایت به آرامی به یک اتصال رایگان از کاربران رایانه ای و شکایات فراوان از درایوهای عضویت در هرزنامه پرداخت. SixDegrees.com کاملا پس از مدتی به طور کامل بسته شده است.

Friendster

در سال ۲۰۰۲، شبکه های اجتماعی با راه اندازی Friendster به شدت دگرگون  شدند. Friendster با استفاده از یک معیار تفکیک شبیه به SixDegrees.com که اکنون از بین رفته است . آن را به یک روال به نام “دایره دوستان” تقسیم کرد . و این ایده را مطرح کرد . که یک جامعه آنلاین غنی می تواند تنها بین افرادی باشد که واقعا مشترک هستند . و این اطمینان داد که راه های زیادی برای کشف این جامعه  وجود دارد.

LinkedIn

LinkedIn یک سال بعد در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، رویکرد کاملا جدی و دقیق به پدیده شبکه های اجتماعی رسید. LinkedIn به جای یک محیط بازی تنها برای همکلاسی های سابق، نوجوانان و فضای مجازی ، هنوز هم یک منبع شبکه برای افرادی است که می خواهند . با حرفه های دیگر ارتباط برقرار کنند . در واقع ارتباطات LinkedIn به عنوان “ارتباطات” نامیده می شوند. امروز LinkedIn دارای بیش از ۲۹۷ میلیون کاربر است .

 

 

MySpace

myspacelogo - تاریخچه شبکه های اجتماعی

myspacelogo – تاریخچه شبکه های اجتماعی

مای اسپیس نیز در سال ۲۰۰۳ راه اندازی شد. اگر چه این دیگر در  شبکه های اجتماعی در بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان اقامت ندارد  .  مای اسپیس زمانی مورد علاقه چندین ساله بود . این کار را با وسوسه کردن جمعیت شناسی کلیدی جوان جوان با موسیقی، فیلم های موسیقی و محیط پر جنب و جوش و پر از ویژگی انجام داد.  از ابتدا احساس وحشیانه نسبت به رقیب اصلی Friendster داشت، و در ابتدای کار گروهی از کاربران مختلف Friendster را فقط از دست داد. با این حال، در طول سالها، تعداد کاربران گاه به گاه مای اسپیس کاهش یافته است .

 

 

 

 

FaceBook

facebook - تاریخچه شبکه های اجتماعی

facebook – تاریخچه شبکه های اجتماعی

همانطور که انتظار می رود، فیس بوک همیشه در حال حاضر ، بسته جهانی شبکه های اجتماعی را هدایت می کند. فیس بوک در سال ۲۰۰۴ به در  دانشگاه هاروارد راه اندازی شد . مانند بسیاری از سایت های شبکه های اجتماعی، که در ابتدا محصول خود را به سایر دانشجویان انتقال دادند . و در سال ۲۰۰۴  در محوطه دانشگاه  به مدت دو سال کامل باقی ماند . تا در نهایت در سال ۲۰۰۶ مورد استقبال عموم قرار گرفت . با این حال، حتی تا آن زمان، فیس بوک در نظر گرفته شد ه بود که یک  تجارت بزرگ است. تا آنجا که تا سال ۲۰۰۹، شرکت کنندگان سیلیکون ولی، مانند بنیانگذار و میلیاردر پی پال، پیتر تیل، دهها میلیون دلار سرمایه گذاری کرده اند تا امروزه  شاهد شکوفایی FaceBook باشیم.

راز موفقیت فیس بوک

این سایت در حال حاضر دارای بیش از ۱٫۳ میلیارد کاربر فعال است . موضوع بحث بسیار است . بعضی به سهولت استفاده از آن، دیگران به تعداد زیادی از ویژگی های به راحتی قابل دسترس بودن آن  اشاره می کنند .  یک مدل تبلیغاتی بسیار هدفمند قطعا آسیب نخواهد گذاشت و یا تزریق های مالی مانند ۶۰ میلیون دلار از سرمایه گذار برجسته هنگ کنگ لی کای شینگ در سال ۲۰۰۷ انجام داد. صرفنظر از این، توافق جهانی در  یک مورد وجود دارد: فیس بوک با صداقت برای سهولت دسترسی و  سهولت استفاده ی کاربران کمک می کند. به نظر می رسد که مردم واقعا از  این قابلیت فیس بوک  لذت می برند.

 

رشد شبکه های اجتماعی در تلفن های هوشمند

در طول دو سال گذشته، فناوری “Fourth screen” – گوشی های هوشمند ،  ساختار شبکه های اجتماعی و نحوه ارتباط کامل با یکدیگر را تغییر داده است. آنچه در روی

facebook - تاریخچه شبکه های اجتماعی

facebook – تاریخچه شبکه های اجتماعی

میز ما  قابل دسترس بود ، به راحتی در کف دست ما قرار می گیرد و به ما اجازه می دهد تا با استفاده از قابلیت های تلفن همراه  ، در هر کجا که هستیم به شبکه های اجتماعی دسترسی داشته باشیم.

به نظر می رسد افزایش ناگهانی در گسترش  استفاده  از  تلفن همراه، تعجب آور نیست .  محبوب ترین سیستم عامل های رسانه ای چندین سال گذشته  قابلیت های گوشی های هوشمند چندین برابر کرده است . برنامه های  اشتراک گذاری  عکس و ویدئو   مانند Snapchat و Instagram، که اخیرا از ۲۰ میلیارد عکس که از ابتدای شروع برنامه در اکتبر ۲۰۱۰ گرفته شده است فراتر رفته است .  این برنامه های پر کاربرد امروزه تقریبا  در تمام تلفن همراه  هوشمند موجود است.  سیستم عامل های مبتنی بر موبایل نیز شبکه های اجتماعی را به شیوه ای کاملا متفاوت از همتایان مبتنی بر وب متجلی می کنند.

به اشتراک بگذارید